یکی از دوستان بهم یه ایمیل داده بود تا در مورد نحوه ی شکست کاسپارف در مقابل دیپ بلو رو بگم در اصل متن زیر رو از دیجیاتو کپی کردم ولی در آخر یه سری توضیحات دادم که ممکنه درست باشه اما من خودم به دلیل علاقه ام به کامپیوتر و هوش مصنوعی این اتفاق رو یکی از بزرگترین اتفاقات دنیای هوش مصنوعی و کامپیوتر ها می دونم. درسته که این خبر قدیمی ولی برای من و بعضی دیگر از دوستان خیلی جالب و جای سوال داره.

خب پستی که دریجیاتو منشر کرده رو اول مطالعه کنیم بعد میریم که ببینیم دیپ بلو چگونه کار میکرده:


مسابقه شطرنج میان گری کاسپارف» و دیپ بلو» در سال های 1996 تا 1997 میلادی یکی از بی نظیرترین مبارزات میان انسان و ماشین محسوب می گردد زیرا نشان داد دستگاه هایی که به دست خود بشر ساخته شده اند هم قادر هستند از او پیشی گرفته و قدرت خود را به رخ انسان بکشد.

گری کاسپارف»، قهرمان شطرنج جهان در خلال سال های 1985 تا 2000 میلادی بود و به عنوان یکی از پیشگامان آنالیز در شطرنج مدرن به شمار می رفت.

دیپ بلو» نیز کامپیوتر شطرنج بازی است که توسط شرکت IBM ساخته شده و در سال 1997 میلادی با شکست دادن کاسپارف توانست به عنوان نخستین رایانه ای که توانسته قهرمان شطرنج جهان را شکست دهد، نام خود را بر سر زبان ها بیندازد.

گری کاسپارف: شطرنج در واقع یک شکنجه ی ذهنی است.

در 10ام فوریه سال 1996 میلادی یک کامپیوتر توانست برنده مسابقات لیگ شطرنج در دنیا بشود. این سیستم ماشینی Deep Blue نام داشت که قادر بود در هر ثانیه 100 میلیون موقعیت را محاسبه نماید.

این دو نفر برای اولین بار در سال 1996 میلادی در فیلادلفیا مقابل یکدیگر قرار گرفتند که در آن سال با پیروزی کاسپارف به پایان رسید. اما مسابقه سال 1997 آنها نخستین شکست انسان به ابررایانه تحت شرایط یک تورنومنت بود که تا آن زمان اتفاق افتاده بود.


خب پست رو که خوندید از نظر من که خیلی در مورد این موضوع تحقیق کردم و مقاله های مختلفی رو خوندم و در فروم ها بحث کردم که البته در این مورد منابع فارسی فکر کنم اصلا نداشته باشیم در کل فهمیدم وقتی که کاسپاروف اولین راند رو برد دیپ بلو به تحلیل و آنالیز بازی کردن کاسپاروف پرداخته بود و استراتژی های اون رو برسی می کرد که در راند های بعد این آنالیز های دیپ بلو جواب داد و در نهایت این اتفاق افتاد.

اما من در یک مقاله بود که خوندم خیلی قبل تر از اون این اتفاق پیش بینی شده بود که در سال ۱۹۹۷ هوش مصنوعی انسان رو در شطرنج شکست میده که البته جادی عزیز در سری پادکست های خودش که در مورد سینگولاریتی یا تکینگی بود اشاره ای کرده که خالی از لطف نیست پادکست شماره ی اول جادی رو گوش کنید. برای اینکه بتونید این پادکست رو گوش کنید از قسمت پیوند ها رادیو گیک رو انتخاب کنید بعد به اولین شماره ی پادکست ها برید که موضوع پادکست هم سینگولاریتی هستش که موضوع خیلی جالبی بود درسال های ۲۰۱۲-۲۰۱۴ البته هنوز هم از جذابیت این موضوع کم نشده.


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها